
25. Marraskuuta klo 23.45
Lauantaina noin klo 21.20 Oulun Vihreäsaaressa on syttynyt tulipalo. Tällä hetkellä useamman tuhannen neliön kokoinen varastorakennus on täysin tulessa. Varastorakennuksessa on pääosin puubrikettiä ja maantie suolaa.
Terminaalilla ei juuri tuolla hetkellä työskennellyt ketään, joten henkilövahingoilta on vältytty.
Palon syttymis-syytä ei tässä vaiheessa tiedetä. Alueella oli tehty torstaina 23.11. laaja turvallisuuskatselmus, josta normaalista poikkeavia puutteita ei ilmennyt. Palosta aiheutuvan tuhon laajuutta on tällä hetkellä vaikea määritellä, sillä sammutustyöt ovat kesken
Palo ei ole lähellä satama-alueella sijaitsevia öljysäiliöitä.





17. elokuuta
Meillä oli eilen HSQE vuosikellon mukainen sisäinen turvallisuuskävely Kaskisissa, minkä tarkoituksena on arvioida toimipaikan toimintaympäristöä ja toimintatapoja laatu, ympäristö, terveys ja turvallisuus näkökulmasta sisältäen mm. seuraavia kohtia:




14. heinäkuuta
BB Logistics valmistautuu yhä lisääntyviin tuulivoimahankkeisiin uusilla kalustohankinnoilla sekä varastointialueilla, jotka tulevat käyttöön syyskuusta eteenpäin. Olemme tehneet sopimuksen uudesta 4,5 hehtaarin alueesta Kaskisten sataman kanssa, josta olemme erittäin tyytyväisiä. Investointien suuruus on yli 2 milj. euroa, millä haluamme vastata asiakkaiden tuleviin tarpeisiin yhdessä Kaskisten sataman kanssa. Olemme tähän mennessä Kaskisissa käsitelleet 34 myllylaivaa ja tämän laajennuksen myötä olemme valmiita ottamaan huomattavasti suurempiakin määriä tuulimyllykomponentteja vastaan.



30.11.2022
Port of Kaskinen on saapunut kaksi ylvästä vahvistusta, sillä pian operoimme tuulimyllykomponentteja. Satamakraanat pääsevät pian tositoimiin. Suomen pienin kaupunki tulee nyt olemaan projektin myötä huomattavan suuri ja keskeinen. Kaskisten satama on myös ollut mahdollistaja projektille, sillä komponentit ovat niin suuria, että vaativat siirto- ja liikkumistilaa aivan eri mittakaavassa verrattuna siihen, mitä satama-alueella on ennen käsitelty. Alueella on tehty parannuksia, korjauksia ja olemme hyvästä yhteistyöstä kiitollisia.
”Meillä on vastaavasta projektista Kemissä nyt kokemusta ja vahvaa osaamista, sekä olemme saaneet tärkeän ja osaavan joukkueen myös Kaskisiin”, kommentoi Vesa Aurala.
”Projekti on tässä vaiheessa pikkutarkkaa suunnittelua niin, että kaikki sujuu todellisessa tilanteessa ongelmitta. Myös työturvallisuuden näkökulmasta. Odotan kovasti ja jännittyneenä, että ensimmäinen tuulimyllykomponenteilla varustettu laiva saapuu satamaan. Tärkeä yhteistyökumppani tässä on myös Havator, jonka vahva ammattiosaaminen on meille tullut tutuksi jo useiden projektien myötä”, Kaskisten terminaalipäällikkö Henri Korpela jatkaa.
Jokaiselta maanteillä liikkujalta komponenttien siirtäminen tuulipuistoon vaatii tietysti varovaisuutta ja kärsivällisyyttä, mikäli sattuu sellaisen kohtaamaan.
Kuvassa toimitusjohtaja Kim Lindström, terminaalipäällikkö Henri Korpela ja projektipäällikkö Vesa Aurala.
13. Lokakuuta
Innovatiivinen ja yksilöllisesti räätälöity ratkaisu asiakkaamme tarpeisiin. Kiitos kaikille projektiin osallistuneille! Hienoa osaamista!
.
An innovative and individually tailored solution for our customer’s needs. Thanks to everyone who participated in the project. Great expertise!



Elokuu 2022
Kemin satamassa tapahtuu. Lapin alueella rakenteilla oleviin tuulivoimapuistoihin on alkanut saapua tuulimyllykomponentteja juhannuksen jälkeen. Ensimmäinen laiva saapui alkuviikolla lastinaan asiakkaamme Nordexin tornilohkoja.
Kemiin saapuu kesän ja syksyn aikana yli kymmenen laivaa, joiden tuomista komponenteista rakentuu yhteensä 17 tuulimyllyä.
”Laivat on lastattu siten, että tuulimyllyt ovat lajiteltuna eri komponentteihin. Nyt ensimmäisessä laivassa saapui tornilohkoja. Paljon niitä saapuu, sillä 160 m korkea mylly rakentuu kuin palapeli, ja palaset ovat pienimmillään linja-auton kokoisia,” havainnollistaa projektityönjohtaja Vesa Aurala.
”Turvallisuus ja komponenttien tehokas siirto laivasta varastoalueelle ovat nyt avainasemassa projektin sujuvuuden mittaamiseksi. Meidän tärkein työ on varmistaa turvalliset nostot ja komponenttien suojaaminen, sekä varastokentälle siirtäminen. Kuljetukset satama-alueelta tuulivoimapuistoihin alkavat muutaman päivän sisällä”, aluepäällikkö Antti Vihavainen seuraa projektin sujuvuutta.
Rekrytoimme toistakymmentä projektityöntekijää. Lisäksi projekti on vaatinut hyvin huolellista ennakkosuunnittelua pitkin kevättä, sekä työkalujen valmistelua ja kaluston ja tarvikkeiden hankintaa. Olemme tehneet paljon ennakointia ja simulointia, joissa olemme suunnitelleet aina uusia ja parempia tapoja toteuttaa tulevaa. Huomattavan erilaista tähän projektiin valmistautuminen on ollut siksikin, koska komponentit ovat hyvin suuria ja painavia. Koulutimme koko henkilökuntaa korkean paikan turvallisuuskoulutuksella. Se on kuin kiipeilyä, työskentelyä vaikeissa paikoissa, varaa epäonnistumiselle ei ole. Lisäksi uusien suurien kurottajien kanssa liikkuminen ja työskentely on vaativaa ja tarkkaavaisuutta vaativaa työtä.
Nyt kun ensimmäinen laiva on purettu, projekti on siis polkaistu käyntiin. ”Uuden aloittaminen jännittää aina hetken, mutta huolellinen valmistautuminen oli nyt onnistunut. Kun laivan purku lähti liikkeelle, se on sujunut erinomaisesti. Työporukka on hyvin hitsautunut yhteen ja kaikki ovat motivoituneita tekemään. Nyt on helpottunut olo, on mietitty pitkään jokaista yksityiskohtaa ja erilaisia tapoja toimia, sekä ratkaistu ennakkoon mahdollisia ongelmatilanteita. Nyt päästiin nauttimaan käytännön työstä! Hienoa työtä jokaiselta!” kiittelee Vesa Aurala.